معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاكرات فنی كشورمان از توافق بر سر ترتیبات مذاكرات آتی در نشست سوئیس خبر داد.
كاظم غریبآبادی، معاون وزیر امور خارجه گفت: بعد از برگزاری نشست كمیته عالیرتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد در روز یكشنبه كه تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، گفتوگوهای فنی برای تعیین سازوكارهای اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیه صادره در پایان نشست عالیرتبه نیز انجام و تفاهمات لازم حاصل شد.
غریب آبادی افزود: بر اساس تفاهمات حاصله، مذاكرات آتی زیر نظر كمیته عالیرتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه كشورمان، معاون اول رئیس جمهور آمریكا، و نخست وزیران پاكستان و قطر انجام خواهد شد. همچنین، تصمیم گرفته شد تا چهار كارگروه خاتمه تحریم ها، هستهای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا تشكیل شود.
رئیس هیئت مذاكرات فنی كشورمان همچنین تصریح كرد: بر اساس تفاهمات كمیته عالی رتبه و بیانیه پایانی گفتوگوهای شب گذشته مقرر شود، یك نقطه تماس میان كشورهای عضو یادداشت تفاهم برای عبور ایمن كشتیهای تجاری از تنگه هرمز و یك واحد جلوگیری از درگیری در لبنان میان كشورهای عضو و پاكستان و قطر تشكیل شود.
غریب آبادی اضافه كرد: روسای هیئتهای فنی چهار كشور ضمن نظارت بر فعالیت كارگروهها و دو واحد مزبور و هدایت آنها، به كمیته عالی رتبه گزارش خواهند كرد.
معاون وزیر امور خارجه كشورمان گفت: در گفتوگوهای فنی، پیگیریهای لازم برای صدور مجوز عام فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ایران و همه خدمات مربوطه و همچنین تفاهمات آزادسازی داراییهای مسدود شده نیز به عمل آمد. بر همین اساس، مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی و خدمات مربوطه از سوی طرف آمریكایی صادر و در سایت اوفك نیز منتشر شد. همچنین، قرار شد تفاهمات امضا شده درخصوص آزادی وجوه مسدودشده به مبلغ 12 میلیارد دلار (دو مبلغ شش میلیارد دلاری)، بلافاصله وارد مرحله اجرایی شود.