مدیركل روابطعمومی شركت آب و فاضلاب استان تهران، با اشاره به افت شدید بارشها، از رونمایی دیوارنگارهای خبر داد كه پرمصرفها را مخاطب قرار میدهد و از آغاز پویشهای جدید مدیریت مصرف گفت.
مدیركل روابطعمومی شركت آب و فاضلاب استان تهران با حضور در برنامه «سلام خبرنگار» با اشاره به رونمایی دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر گفت: بارندگیهای اخیر آنقدر ناچیز بوده كه حتی نتوانسته آلودگی هوا را كاهش دهد؛ چه برسد به جبران شكنندگی منابع آبی و وضع سدهای كشور.
بهنام بخشی با بیان اینكه از ابتدای مهر تا 15 آذر فقط 2.3 میلیمتر بارندگی در تهران ثبت شده است، افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 41.5 میلیمتر بوده و با وجود آن شرایط نیز تابستان را با سختی پشت سر گذاشتیم.
مدیركل روابطعمومی شركت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: نبود برف در ارتفاعات تهران و كمبود بارشها در حوزههای آبریز، پایتخت را در وضع دشواری قرار داده و به همین دلیل وضع قرمز آبی در تهران اعلام شده است؛ چراغ هشدار منابع آب به صدا درآمده است.
بهنام بخشی با اشاره به نقش موثر مجموعههای فرهنگی و رسانهای در مدیریت مصرف آب گفت: تأمین آب برعهده مجموعه آب كشور، تصفیه با آبفا و توزیع و سلامت آب با مهندسی آبفاست، اما در حوزه فرهنگی همچنان نیازمند كمك جدی رسانهها هستیم.
مدیركل روابطعمومی شركت آب و فاضلاب استان تهران درباره دیوارنگاره تازه میدان ولیعصر هم گفت: این تصویر با محور مدیریت مصرف آب طراحی شده و یك «آیینه شفاف» است كه بهطور مستقیم به پرمصرفها هشدار میدهد كه خشكسالی و بیآبی از آنچه میبینید به شما نزدیكتر است.
بهنام بخشی ضمن تشكر ویژه از خوشمصرفها كه تعدادشان رو به افزایش است، تاكید كرد: خطاب اصلی ما 60 درصد پرمصرفها و 5 درصد بدمصرفها هستند. هرچند شمار آنها نیز رو به كاهش است، اما این روند كند است.
مدیركل روابطعمومی شركت آب و فاضلاب استان تهران به پویش كاهش مصرف اشاره كرد و گفت: پویشی راهاندازی شده كه هدف آن كاهش زمان استحمام و بازبینی مصرف روزانه آب است. همچنین پویش «20 در 30» پس از اقدامات فرهنگی، اكنون وارد مرحله فنی شده و از خوشمصرفها و پرمصرفها میخواهد 20 درصد مصرف خود را كاهش دهند.
بهنام بخشی افزود: كانالی در پیامرسان «بله» ایجاد شده كه در آن راهكارهای عملی مدیریت مصرف و معرفی كاهندههای مصرف ارائه میشود. او تأكید كرد: استفاده از كاهندهها میتواند بهطور محسوس مصرف آب را كاهش دهد.
مدیركل روابطعمومی شركت آب و فاضلاب استان تهران نمونهای از این تأثیرگذاری را چنین بیان كرد: مشتركی با چهار واحد مسكونی در هر واحد 29 هزار لیتر مصرف ماهانه و قبض 4.5 میلیون تومانی داشت. پس از سفارش كاهندههای مصرف از طریق شماره 122، مصرف ماهانه او به 16 هزار لیتر و مبلغ قبض به 860 هزار تومان كاهش یافت؛ اقدامی كه هم به مدیریت مصرف و هم به اقتصاد خانواده كمك كرده است.