مدیر رادیو پیام با تاكید بر اهمیت سرعت عمل در این شبكه رادیویی از جایگاه و كیفیت موسیقی در این شبكه گفت.
غلامرضا بحیرایی مدیر رادیو پیام در رابطه با تغییرات این شبكه همزمان با فصل پاییز و مدارس و دانشگاهها بیان كرد: اگر با كنداكتور این شبكه آشنا باشید میدانید كه كنداكتور ما مانند دیگر شبكههای رادیویی نیست و ما انعطاف بیشتری داریم. رادیو پیام متشكل از «پیام» و «موسیقی» است. ما به لحظه خودمان را همراه با مناسبتها و موقعیتهای مختلف تغییر میدهیم تا با شنوندگان همراه باشیم. برای آغاز مهر و هفته دفاع مقدس به گونهای برنامهریزی كردهایم كه رادیو پیام بتواند به بهترین شكل با پیامهای كوتاه، اطلاعرسانیهای به موقع و استفاده از زمینه موسیقی مخاطبان را با خود همراه كند.
وی ادامه داد: بستههای كوتاه یكی از ویژگیهای رادیو پیام است كه برای مناسبتهای مختلف ساخته میشود. بستههایی چون «پیام پیشرفت»، «پیام مقاومت» و «پیام ولادت». این بستههای فرهنگساز در قالب پیامهای كوتاه 104 ثانیهای تهیه و پخش میشود. برای هفته دفاع مقدس هم علاوه بر بسته كوتاه رادیویی در فضای مجازی و رادیونما، پویش «مردان بیادعا» را تدارك دیدهایم كه به عكسها و روایتهای دفاع مقدس میپردازد. «پیام مهر» را برای بازگشایی مدارس آغاز كردهایم و همچنین مسابقهای از نیمه مهر كلید خواهد خورد كه به كمكش تعامل بیشتری با مخاطبان خود خواهیم داشت. ما سعی میكنیم این مسابقات را در مناسبتهای دیگر نیز در طول سال داشته باشیم.
برای پاسداشت زبان فارسی وسواس داریم
بحیرایی در رابطه با برنامههای این شبكه برای پاسداشت زبان فارسی و معرفی ادبیات به مخاطبان گفت: رادیو پیام از دیرباز در استفاده از استادان زبان فارسی پیشگام بوده است. از قدیم بخشهایی داشتیم كه خاص این استادان بوده است. ما در رادیو پیام در پاسداشت زبان فارسی وسواس داریم و سعی میكنیم با استفاده از تمام امكانات در این زمینه قدم برداریم و گواه این تلاش ما نیز گزارشهای نظارتی است. رادیو پیام در میان شبكههای مختلف كمترین میزان خطا و انحراف را داشتهاست.
وی ادامه داد: ما از نیروهایی استفاده میكنیم كه به نوعی نیروهای ممتاز معاونت صدا هستند. در بخش نویسندگی دقت و وسواس زیادی داریم و در تهیهكنندگی هم از نیروهای زبده استفاده میكنیم. اما مشخصاً پرچمداران ما در حوزه پاسداشت زبان فارسی گویندگان با تجربه ما هستند. ما در ماههای مختلف شرایط را ارزیابی میكنیم تا نقاط ضعف را شناسایی كنیم و آنها را به نقاط قوت تبدیل كنیم.
از موسیقیهای باكلام و بیكلام فاخر استقبال میكنیم
مدیر رادیو پیام درباره گزینش موسیقی در این شبكه اظهار كرد: موسیقی از ابزارهای تهیهكنندگی در رادیو پیام است. ما سعی كردهایم از موسیقیای بهره ببریم كه شناسنامهدار باشد. حتی اگر این موسیقی برای پخش از شبكههای رادیو و تلویزیون مجوز هم داشته باشد باز هم ما تلاش میكنیم تا موسیقی ارزشمند را ترویج بدهیم. یكی از اهدافی كه برای خودمان در نظر گرفتهایم این است كه ذائقه موسیقایی شنوندگانمان را تا جایی كه میتوانیم ارتقا بدهیم. در كنار احترام من به انواع مختلف موسیقی، شنوندگان رادیو پیام انتظار شنیدن هر موسیقیای را از این شبكه ندارند. ما از تهیهكنندگانمان خواستهایم كه نسبت 60 درصد به 40 درصد را رعایت كنند تا بیشتر به موسیقی سنتی و محلی خودمان بپردازیم. هدف ما تنها پر كردن آنتن نیست و قصد داریم تا به هنرمندان و تولیدكنندگان موسیقی نیز در حد توان خویش كمك كنیم. ما چه در زمینه موسیقی با كلام و چه در زمینه موسیقی بی كلام از پخش آثار فاخر استقبال میكنیم. موسیقی میتواند بستری را برای انتقال پیام فراهم كند.
بحیرایی در رابطه با چگونگی اطلاعرسانی راهها در این شبكه عنوان كرد: ما اطلاعرسانی در حوزههای مختلف را وظیفه خودمان میدانیم و اطلاعرسانی در زمینه ترافیكی نیز یكی از دغدغههای ماست. ما برای اطلاعرسانی چه در زمینههای امنیتی و چه در زمینه راهها همكاری خیلی خوبی با پلیس داریم. نظر به گستره كشوری رادیو پیام چند سالی است كه اطلاعرسانی درزمینه راههای تهران به شبكه رادیویی تهران واگذار شده است اما ما همچنان مخاطبان را از وضعیت راههای كشور آگاه میكنیم و به طور منظم با پلیس راهور در ارتباط هستیم و بخشهایی ثابت برای پرداختن به این موضوع داریم.
سرعت عمل باعث میشود رادیو به حیات خودش ادامه دهد
وی درباره پرداختن به مخاطبان نوجوان و جوان بیان كرد: ما سن خاصی را برای مخاطبانمان تعریف نكردهایم اما شبكههای دیگری مثل رادیو جوان هستند كه برنامههای خیلی خوبی برای گروههای سنی پایینتر دارند. ما برای هركسی با هر سنی كه شنونده اطلاعرسانی و موسیقی باشد برنامه داریم اما قاعدتاً مخاطب كودك جزو مخاطبان هدف رادیو پیام نیست، هرچند كه بسیاری از كودكان كه به موسیقی علاقهدارند شنونده ما هستند و ما از حضورشان استقبال میكنیم.
مدیر رادیو پیام در پایان با اشاره به پخش منظم مصاحبههای كوتاه و تقطیع شده در این شبكه گفت: قطعاً این روند را ادامه میدهیم. از همكارانم در بخش خبر رادیو پیام ممنونم. آنها تلاش بسیاری میكنند و با اطلاعرسانیهای به موقع بخشی از این مسئولیت را به عهده گرفتهاند. دنیا دنیای سرعت است و ما باید در كوتاهترین زمان ممكن اصل پیام را به گوش شنوندگانمان برسانیم. علت اینكه رادیو توانسته به رغم حضور رقبایی چون فضای مجازی به حیات خودش ادامه دهد همین «سرعت عمل» است و در رادیو پیام این «سرعت عمل» به لحظهتر و بیشتر است.