رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، گفت: باید برای مجاب كردن مردم به خرید محصولات ایرانی كیفیت، قیمت و سلیقه مصرف كننده نهایی در نظر گرفته شود.
یحیی آل اسحاق در نخستین نمایشگاه جامع تولیدات ملی كوچك و متوسط در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: اگر سهم بازرگانی از تولید حذف شود، تولید تنها 20 درصد سهم بازار را به خود اختصاص خواهد داد.
وی با اشاره به اینكه در برخورد با تولید رفتار مسولان به هنگام و متناسب با نیازها نیست خاطرنشان كرد: تعارض جدی میان تولید، بازرگانی و توزیع در كشور میان مسولان وجود دارد و برخی تصور میكنند تولید در كشور غیراقتصادی است و برخی دیگر نظری كاملا متفاوت دارند و تا زمانی كه چنین نگاهی در میان مسولان است نباید انتظار داشت اقتصاد مقاومتی شكل درستی به خود ببیند.
آل اسحاق مشكل كنونی تولید كشور را نبود تشخیص درست و نگاه بازرگانی در كنار تولید دانست و ادامه داد: تولید و بازرگانی دو حلقه به هم زنجیر شده در اقتصاد هستند و نباید انتظار داشت یكی از این دو به نفع دیگری از میدان خارج شود یا نقش كمرنگ تری داشته باشد.
رییس اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق با بیان اینكه بیشترتولید كنندگان ایرانی مشكل بازرگانی و فروش كالا دارند اظهار داشت: بروز مشكلاتی مانند نبود سرمایه در گردش، انبار شدن كالاهای تولیدی، مشكلات بیمه و بانك از جمله تبعات منفی ناشی از نبور یا ضعف در زنجیره بازرگانی كالاها است كه بخش قابل توجهی از تولید كنندگان داخلی را آزار میدهد.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران به موضوع حمایت از تولید داخلی و سو برداشتهای صورت گرفته از این عنوان اشاره كرد و افزود: همه ما آرزو داریم ایرانیان كالای ایرانی خریداری كنند اما تحقق چنین آرزویی با اجبار به خرید كالای ساخت داخل عملیاتی نمیشود.
وی خاطرنشان كرد: باید برای مجاب كردن مردم به خرید محصولات ایرانی كیفیت، قیمت و سلیقه مصرف كننده نهایی در نظر گرفته شود تا امكان جایگزین كردن كالای ایرانی به جای خارجی فراهم شود.
آل اسحاق اظهار داشت : جنگ امروز در اقتصاد ، جنگ كالاست و در این جنگ باید پیروز شویم اما لازمه این پیروزی بسترسازی شرایط تولید كشور بر اساس واقعیت هاست.
برگزاری نمایشگاه زمینه ای برای معرفی كالاهای با كیفیت و مناسب داخلی است
رئیس موسسه فرهنگی اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی گفت: برپایی نمایشگاه اولین گام برای معرفی كالاهای با كیفیت و مناسب داخلی به خریداران محصولات ایرانی است.
ساسان شاه ویسی در حاشیه نمایشگاه تولیدات ملی در پارك گفتگو ، به خبرنگاران گفت : هر حركتی كه در حوزه تولید و ایجاد اشتغال در كشور انجام شود حركتی در جهت عزت ملی است و باید از آن پشتیبانی كرد.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه معرفی دستاوردها و توانمندی های بخش خانگی در تولید ملی اظهار داشت : باید در برگزاری چنین نمایشگاه هایی الویتها و نیازهای مردم به عنوان مصرف كنندگان نهایی كالا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
رئیس موسسه فرهنگی اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تاكید كرد: در صورتی كه بتوانیم در برگزاری نمایشگاه ها كالاهایی عرضه كنیم كه مردم به آن نیاز دارند و از آن استقبال میكنند ، قادر خواهیم بود نسبت به معرفی فرهنگ خرید كالای ایرانی به جای خارجی در جامعه موفق تر از آن چیزی باشیم كه تاكنون بودهایم.
آل اسحاق : محصولات ایرانی به بازاریابی و توجه به قیمت و سلیقه ها نیاز دارد
وی با اشاره به اینكه معرفی و عرضه فرهنگ خرید كالا و خدمات ایرانی و ترجیح آن به كالای خارجی با چالشها و مشكلهایی روبروست، ادامه داد: برپایی نمایشگاه اولین گام برای معرفی كالاهای با كیفیت و مناسب داخلی به خریداران محصولات ایرانی است و در صورتی كه خریداران با برندهای ایرانی و كالاهایی كه كیفیت لازم برای رقابت در بازار داشته باشند میتوانند از كالاهای تولید داخل به ویژه كالاهایی كه در بخش خانگی تولید می شود حمایت كنند.
این اقتصاددان با یادآوری ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان كرد: یكی از مهمترین بخش های سند اقتصاد مقاومتی كه از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است تلاش برای ایجاد بازارهای جدید و معرفی كالاهاست و نباید انتظار داشت در قالب برپایی نمایشگاههای مقطعی و یا كوتاه مدت بتوان به همه این اهداف دست پیدا كرد
شاه ویسی تصریح كرد: بازارسازی و ایجاد برند بخشی از وظایف تعریف شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بخش های صنفی مختلف است كه باید همه سازمانها و دستگاه ها نسبت به اجرای این وظیفه به خوبی عمل كنند.
وی با اشاره به اینكه برپایی نمایشگاه های مختلف میتواند بسترها را برای تغییر رویكرد و جهت خرید محصول و معرفی آن در بازار اماده كند، ادامه داد: باید نمایشگاهها به صورت دورهای و مستمر با بررسی چالشها و مشكلات نمایشگاههای قبلی برپا شده برگزار شود.
شاه ویسی با انتقاد از اینكه سیستم توزیع، فروش و بازاریابی محصولات تولیدی در بنگاههای اقتصادی كشور روشی سنتی و پیش پا افتاده است ، اظهار داشت: برخی از بزرگان عرصه تولید و عرضه محصول در كشور توانستهاند با بروزرسانی و استفاده از فناوریهای نوین محصولات خود را در بازار بزرگ جهانی عرضه كنند.
رئیس موسسه فرهنگی اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی گفت : ضرورت دارد سایر بنگاههای اقتصادی چه در بخش های خصوصی كوچك یا در بنگاه های بزرگ اقتصادی با بهرهگیری از نرم افزارها و استفاده از فناوری های جدید نسبت به تبلیغ ، برندسازی، بازاریابی و فروش محصول در بازار اقدام كنند.
شاه ویسی با یادآوری اینكه وجود دیپلماسی فعال برای عرضه محصول به تنهایی برای فروش آن در بازار كشورهای مختلف كافی نیست ، به مشكلات امروز قطر و بازار این كشور اشاره كرد و گفت: دولت قطر از كالاهای ایرانی به خوبی استقبال میكند كه باید تقویت شود.
بنابر این گزارش نخستین نمایشگاه جامع تولیدات ملی كوچك و متوسط از 14 تیرماه آغاز شده است و تا فردا 19 تیرماه در بوستان گفتوگو ادامه دارد .
در این نمایشگاه 60 شركت تولیدى در غالب غرفه هایی محصولات خود را در چهار حوزه مواد غذایی، صنایع دستی، پوشاك و نوآوری و خلاقیت عرضه كرده اند.
این نمایشگاه به همت بسیج أصناف و با حمایت شهردارى تهران برپا شده است.