22كیلومتر از خط 7 مترو كه طولانیترین تونل از نظر روش اجرای مكانیزه را دارد و نیز عمیقترین خط متروی تهران است، با حضور شهردار پایتخت به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خط 7 مترو كه با استفاده از دو دستگاه TBM نخستین بار در شبكه مترو ساخته شده است، دارای بیشترین ایستگاههای تبادلی با شبكه متروی تهران بوده و از زیر همه خطوط متروی پایتخت می گذرد.
خط 7 مترو از شهرك امیرالمومنین(ع) جنب ورزشگاه تختی شروع می شود و در مسیر شرق به غرب از میدان شهید محلاتی، میدان محمدیه و خیابان مولوی می گذرد سپس با تغییر مسیر به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب، خیابان قزوین، تونل توحید، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور میكند و در نهایت در انتهای خط به سعادتآباد و میدان بوستان میرسد.
طول این خط 27 كیلومتر است كه با اضافه شدن 5 كیلومتر طرح توسعه به 32 كیلومتر خواهد رسید و در مجموع 25 ایستگاه خواهد داشت به طوری كه كمترین عمق خط 14 متر و بیشترین عمق خط 56 متر است.
این خط كه بیشترین ایستگاه تبادلی را با دیگر خطوط مترو تهران دارد، دارای 9 ایستگاه تبادلی است و پیشبینی شده 20 رام قطار با 8 واگن در آن خدمات دهی داشته باشند.
با توجه به تاكید شهردار تهران مبنی بر افتتاح ایستگاهها به صورت صددرصدی، صبح امروز تنها ایستگاههای بسیج، میدان محمدیه، بریانك ، كمیل، شهید نواب صفوی ، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت بهرهبرداری میشوند و ایستگاههای عبوری شامل آهنگ، شهید محلاتی، شهدای 17 شهریور، میدان قیام، مولوی، مهدیه، هلال احمر، رودكی، توحید، باقرخان، بوستان گفتگو و برج میلاد پس از نصب پلههای برقی كار خود را آغاز خواهند كرد.
برای احداث این خط 3میلیون و 650هزار مترمكعب معادل 5 تونل رسالت، چهار تونل توحید و سه تونل نیایش خاكبرداری انجام شده و بتن ریزی آن نیز 923 هزار متر مكعب یعنی معادل 30 برج میلاد بوده است ضمن اینكه 110 هزار تن آرماتوربندی معادل 11 برج ایفل انجام شده است.
سایر ایستگاههای خط 7 در آینده نزدیك مورد بهرهبرداری 100درصدی قرار میگیرند.