محسن حاجی میرزایی در برنامهای تلویزیونی آخرین وضعیت پایان سال تحصیلی، استخدام معلمان حق التدریس، شبكه دانش اموزی شاد و امكان بازگشایی مدارس در برخی استانها را تشریح كرد.
آخرین وضعیت پایان سال تحصیلی و برگزاری امتحانات
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شامگاه امشب در برنامه تیتر دو شبكه خبر با تبریك روز معلم گفت: معلمان این روزها با تجربه جدیدی دست و پنجه نرم میكنند. كرونا آموزش در دنیا را متأثر كرد.
در این دوره شاهد خلاقیتهای كم نظیری بودیم از سوی فرهنگیان عزیز كه فرزندان جامعه از آموزش محروم نباشند و چون این پدیده جهانی است اقدامات همه دنیا در این بخش مورد داوری قرار میگیرند.
وی ادامه داد: در مورد برنامه شاد نكتهای كه باید بگویم این است كه چرا رفتیم سراغ شبكه شاد. وقتی تعطیلاتی طولانی میشود باید تدبیر كنیم. نمیتوانیم با عمر و فرصت جوانانمان بی تفاوت باشیم.
یك دوره آموزشی را ثبت نام كردند و 5 ماه را مطابق 70 درصد محتوای آموزشی گذراندند و نسبت به بقیه آن نمیتوانیم بی تفاوت باشیم. كمك تلویزیون در این دوره بسیار بی نظیر بوده است و جامعه مخاطب استقبال كردند ولی این روش تعاملی نبود و ارتباط گرمی میان معلم و دانش آموزان برقرار نبود.
وی ادامه داد: لازم بود امكانی فراهم كنیم كه ارتباط واقعی معلم و دانش آموز كه در واقعیت هست در بخش مجازی باشد و یك تعامل دوطرفه باشد. یك برنامه اختصاصی طراحی شد تحت عنوان شبكه اجتماعی دانش آموزان كه مخفف آن شاد میشود.
برخی به ما میگویند خوب بود قبلاً تست میكردید و در جمعیت محدودتری انجام میدادید ولی ما فرصت نداشتیم و باید تا قبل از پایان سال تحصیلی انجام میدادیم. خوشبختانه اقبال خوبی از سوی فرهنگیان و دانش آموزان شده است. بیش از 10 میلیون دانش آموزان از مجموع 14 دانش آموز ما عضو شبكه شاد هستند و ترافیك روزانه را كه بررسی میكنیم بیش از 7 میلیون در این سامانه فعال هستند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به تدریج مسائل و مشكلات سامانه شاد بررسی و رفع میشود ولی ما چون میخواستیم دانش آموزان در همان تركیبی كه در كلاس حقیقی بودند در این فضا باشند باید تمهیداتی میاندیشیدیم و برخی وقفهها برای این بود ولی گروه فنی به ما اطمینان دادند سرعت بارگذاری دانلود از نمونه خارجی آن مثل تلگرام و واتس اپ بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: ما مسئول هستیم آموزش همه دانش آموزان را تأمین كنیم و اولین مأموریت به مدیران مدارس سراسر كشور دادیم این است كه چه تعداد از دانش آموزانشان تحت پوشش نیستند و داشبوردی تهیه شده كه میتوانیم تك تك مدارس و دلایل متنوع عدم دسترسی به این شبكه را بررسی كنیم و شبكه شاد روش اولویت دار ماست ولی روش انحصاری ما نیست برای 40 درصد بقیه تدبیر میكنیم.
روشهای جایگزینی داریم. اما چرا اصرار داریم شاد باید باشد؟ برای اینكه 60 درصد مشكلات ما را حل میكند و ممكن است در پاییز آینده با تهاجم این ویروس رو به رو شویم و اگر ناگزیر از تعطیلی مدارس باشیم این مرحله آزمون و خطا را گذراندیم. این بستر ظرفیت مشخصی را به ما میدهد. اگر هم مدارس دایر شود این میتواند دستیار آموزشی باشد و در راستای عدالت آموزشی باشد.
آخرین وضعیت پایان سال تحصیلی از زبان وزیر آموزش و پرورش
حاجی میرزایی درباره پایان سال تحصیلی و برگزاری آزمون ها گفت: در دوره ابتدایی ارزیابی توصیفی است و با نظر معلمان و از مجموعه فعالیتهای دانش آموزان انجام خواهد شد و هیچ امتحانی نخواهد بود. برای سایر دانش آموزان زود است كه درباره آزمون صحبت كنیم. در این شبكه شاد امكانی داریم كه حضور و غیاب دانش آموزان را بررسی میكند و هم امكانی دارد كه معلمان بتوانند در این فضا آزمون بگیرند. اگر بتوانیم آزمون را حضوری برگزار كنیم كه انجام میدهیم اما اگر وزارت بهداشت ما را منع كند، شرایطی را فراهم كرده ایم برای غیرحضوری برگزار كردن آزمون.
وی ادامه داد: در مورد پایه دوازدهم چون دانش آموزان باید كنكور بدهند و نگران وضعیت خود هستند تكلیف را زودتر روشن كرده ایم و آزمون قطعاً حضوری است. محتوای آموزشی ما در پایه دوازدهم معمولش این است كه تا قبل سال پایان میپذیرد. به هر حال بیش از 80 درصد محتوای پایه دوازدهم تا بهمن آموزش داده شده است و اردیبهشت را برای مرور و تكمیل این آموزشها قرار دادیم. از 17 خرداد به مدت سه هفته این آزمونها برگزار میشود و سه هفته هم وقفه هست تا كنكور برگزار شود.
حاجی میرزایی درباره اینكه آیا ممكن است با تصمیم ستاد ملی كرونا این تاریخها به تعویق بیفتد نیز بیان كرد: بله ممكن است به هر دلیلی ستاد ملی مبارزه با كرونا مصوبه دیگری داشته باشد ولی ما موظف بودیم اعلام كنیم كه از چه تاریخی آمادگی برگزاری امتحانات نهایی را داریم.
وی درباره ظرفیت شبكه شاد برای برگزاری آزمونهای آنلاین گفت: همكاران ما دارند بررسی میكنند شرایط برگزاری آزمونهای آنلاین را و امكانی از طریق سامانه شاد را هم بررسی میكنند و همین الان هم تقریباً این فضای آزمون غیرحضوری در این فضا انجام میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینكه به طور قطع سال تحصیلی فعلی بدون بازگشایی مدارس به پایان میرسد یا امكان بازگشایی مدارس وجود دارد، نیز گفت: ما نمیتوانیم درباره بازگشتن بچهها به مدرسه دقیق چیزی را اعلام كنیم. اما به هر حال یك اسفند و نیمه فروردین و نیمهای از اردیبهشت را داریم كه بچهها به مدرسه نرفتند. درست است به روشهای مختلف آموزش را ادامه دادیم ولی باید مطمئن باشیم كه آیا همه آموزش دیده اند و اینكه ارزیابی كنیم آموزشها به چه صورت رخ داده است. در دنیا به تدریج و متناسب با شرایط افول بحران كرونا زمزمههایی برای بازگشایی واحدهای آموزشی شنیده میشود. نكته این است كه همه ابزارهایی كه برای آموزش بچهها در زمان تعطیلی اجباری مدارس انجام شده، نمیتواند جایگزین مدرسه و كلاس حضوری باشد و ممكن است متناسب با سیاستهایی كه وزارت بهداشت اعلام میكند، در برخی مناطقی كه خطری دانش آموزان را تهدید نمیكند، مدرسه هم باز شود. به هر حال در این مورد ملاحظات بسیار است از جمله تأثیری كه بازگشایی مدارس روی ترافیك شهری میگذارد و یا امكان فاصله گذاری در مدارس ایجاد شود و… اگر جایی احساس شود كه از نظر رعایت استانداردها مشكلی نیست، شاید با نظر ستاد ملی مبارزه با كرونا مدارس هم دایر شود.
وی گفت: استاندارد ما این است كه زمان تحصیل امسال، سال آینده تحصیلی را تهدید نكند. پیش بینی من این است كه پایان خردادماه پرونده سال تحصیلی فعلی برای همه مقاطع به جز مقطع دوازدهم بسته شود.
حاجی میرزایی درباره اینكه آیا تصمیم دارید سال تحصیلی آتی را زودتر از مهر آغاز كنید، بیان كرد: چنین تصمیمی تا كنون گرفته نشده است. اگر بتوانیم تمام آموزشهای لازم را ارائه دهیم نیازی به آغاز زودتر سال تحصیلی نیست.
وی درباره موضوع اینترنت رایگان برای استفاده از بستر آموزشها در فضای شاد نیز گفت: تكلیفی برای وزارت ارتباطات گذاشته شده است كه این كار را انجام دهند و ما هم پیگیر هستیم كه صورت بگیرد و الان برای معلمان بستههای اینترنتی را در نظر گرفته اند. ما اگر بخواهیم در بستر فضای شاد حركت مؤثری داشته باشیم باید اینترنت آن رایگان باشد.
تعیین تكلیف پرداخت شهریه مدارس غیردولتی
حاجی میرزایی درباره تكلیف پرداخت شهریه مدارس غیردولتی بیان كرد: شهریه دو جز دارد. یك جز برای فعالیتهای اصلی آموزشی پرداخت میشود و طبق دستورالعملی تعیین میشود و در اختیار تك تك شهرها قرار میگیرد و این در ازای آموزش است و این مدارس موظف هستند آموزش را ارائه دهند و این هزینه بابت آموزش داده میشود باید كارش انجام شود و صحبت از پس گرفتن آن هم در میان نیست ولی بخشی از شهریه بابت اتفاقاتی است كه به دلیل تعطیلات رخ نداده مثل سرویس مدارس و یا كلاسهای فوق برنامه و یا ناهار و… والدین برای این موارد نباید هزینهای پرداخت كنند. ضمن اینكه ما برای حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی این امكان را فراهم كرده ایم كه به ازای هر نفر شاغل در آن مجموعه 16 میلیون تومان وام كم بهره تعلق بگیرد. اگر واحد آموزشی تعدیل نیرویی داشته باشد یا حقوق كاركنان و معلمانش را ندهد از این امكان محروم میشود.
وی همچنین درباره مراحل استخدام معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی نیز گفت: قانون مأموریتی را در این زمینه به ما داده است و خردادماه آزمون معلمان نهضت سوادآموزی برگزار میشود و باید یك دوره یكساله را بگذرانند و بعد تبدیل وضعیت شوند و معلمان حق التدریس نیز همچنین. فرایندهای اجرایی آن آغاز شده است.
تعیین تكلیف رتبه بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تكلیف رتبه بندی معلمان نیز بیان كرد: ما یك رتبه بندی را سال 94 انجام دادیم و سال 98 آن را ارتقا دادیم. در سال 94 معلمان از یك امتیاز آیتمهای فصل دهم قانون امور استخدامی بهره میبردند كه سال 98 این به سه آیتم ارتقا یافت. در اسفند امكانی فراهم شد كه همه معلمان كه نتوانسته بودند از امتیاز افزایش 50 درصدی حقوق كه سایر كاركنان دولت از آن بهره برده بودند، استفاده كنند، بهره ببرند. معلمانی كه قبلاً افزایش حقوق پیدا كرده بودند چندان در اسفند افزایش حقوق نداشتند اما بیش از 62 درصد معلمان از صفر تا 50 درصد در اسفند به حقوقشان اضافه شد.
وی ادامه داد: یك تفاوتی بین مشاغل آموزشی و مشاغل اداری در این افزایش حقوق وجود دارد كه فوق العاده تخصصی است كه به معلمان تعلق نمیگیرد و پیگیر هستیم كه این آیتم هم به معلمان تعلق بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه معلمان نیز گفت: بیمه طلایی سالهاست دیگر وجود ندارد و صندوق آتیه سازان جایگزین آن شده و روشش اینگونه است كه همه ساله مبلغی از معلمان كم میشود و در آن قرار میگیرد و پاسخگوی نیاز درمانی آنهاست. امسال ما این خدمات را توسعه دادیم و همچنین مراكز ارائه خدمات را نیز توسعه دادیم.
وی درباره پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات گفت: تنها بخشی از معوقات آموزش و پرورش در سال 98 كه به سال 99 رسید همین بخش بود و ما با كمترین بدهی وارد سال 99 شدیم. موضوع این است كه ما مسئول پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات نیستیم و از سرفصل سایر در بودجه به پیمانكاران پول را پرداخت میكنیم و آنها هم متناسب با دریافتی باید حقوق معلمان را بدهند. داریم ارزیابی میكنیم كه اگر لازم است در این شیوه اصلاحی انجام بدهیم آن را صورت بدهیم.
وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان
حاجی میرزایی درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان كه سال 98 بازنشسته شده اند نیز با بیان اینكه تاریخ دقیق این پرداختی مشخص نیست گفت: ما برای بازپرداخت این مبلغ طبق قانون باید اموالی را بفروشیم و پاداش را بدهیم كه فرایند طولانی است و پیگیر آن هستیم. سال گذشته متعهد بودیم تا قبل مهرماه آن را پرداخت كنیم كه انجام شد. امسال هم تلاش میكنیم ولی دقیق نمیتوانم زمانش را بگویم. ضمن اینكه ما واحدهای آموزشی داریم كه بتوانیم آنها را بفروشیم اما در عین حال فضای زیادی برای هزینه كردن این مبلغ هم داریم. 18 درصد مدارس ما نیازمند نوسازی و 12 درصد نیازمند تخریب و ساخت هستند. فضای آموزش هنوز هم قابل قبول نیست و طبق سند تحول بنیادین باید به ازای هر دانش آموز 8 متر و 30 سانتی متر فضای آموزشی باشد كه در حال حاضر 5 متر و سی سانتی متر است و در 10 استان حتی زیر این مقدار فضای آموزشی داریم.
آخرین جزئیات اعمال مدرك دوم فرهنگیان در احكام حقوقی
وی درباره آخرین جزئیات اعمال مدرك دوم فرهنگیان در احكام حقوقی شأن گفت: مصوبهای در شورای دستمزد هست كه هر كارمندی فقط یكبار میتواند مدركش در حقوقش اعمال شود و معلمان معتقد هستند به دلیل شغل معلمی و نیاز به ارتقا دائمی مدرك باید این قانون استثنا قائل شود كه ما هم مخالف آن نیستیم اما كار همواری هم نیست.