معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه اصلاح احكام و نگارش حقوق انجام شده و همكاران ما شبانه روزی كار میكنند تا رتبه بندی در حقوق دی ماه معلمان اعمال شود.
اعمال رتبه بندی فرهنگیان با حقوق دی ماه
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه اصلاح احكام و نگارش حقوق انجام شده و همكاران ما شبانه روزی كار میكنند تا رتبه بندی در حقوق دی ماه معلمان اعمال شود.
به گزارش رادیو پیام به نقل از ایسنا، علی الهیار تركمن با اشاره به اینكه رتبه بندی یكی از اصلی ترین فرایندها در نظام مدیریت منابع انسانی است گفت: نظام های شغلی یا شغل محورند و یا شاغل محور. وزارت آموزش و پرورش شغل محوراست و طبق آن كسانی به این حیطه ورود می كنند كه مجهز به صلاحیت های تعیین شده باشند و خود را ارتقا دهند تا بتوانند كیفیت را رقم بزنند.
وی افزود: دو دسته صلاحیت بدو ورود به حرفه و حین خدمت و ارتقای مستمر فرایندها داریم كه یا برنامه ریزی شده یا خودانگیخته و یا از طریق تركیبی از این دو اتفاق میافتد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه آموزش و پرورش، دستگاهی گسترده است و برنامه ریزی به تنهایی در جایگاه خود كافی نیست و باید انگیزه های درونی نیز ایجاد كنیم، به هفت كاربرد رتبه بندی حرفه ای اشاره كرد و گفت: نقطه آغاز رتبه بندی مجهز شدن به این توانایی ها و نقطه پایانی آن ارتقای كیفیت است.
آموزش عالی زدگی در آموزش و پرورش هم دیده میشود
الهیار تركمن ادامه داد: نباید به این قائل باشیم كه رتبه بندی میكنیم تا حقوق افزایش یابد و پول توزیع میكنیم. مگرمجازهستیم به توزیع پول؟ هرچیزی سازوكارهای قانونی خود را دارد.
الهیار تركمن درباره تقسیم بندیهای رتبه بندی در دوره های قبلی به استاد معلم، مربی معلم و... گفت : این ها واژه هستند و به نگاههای قبلی به رتبه بندی برمیگردد كه تمایل داشتند خود را شبیه سیستم آموزش عالی و دانشگاه كنند. متاسفانه آموزش عالی زدگی در آموزش و پرورش هم دیده میشود. ما بر اساس صلاحیت های موجود و پایه های اصلی دنبال این هستیم بگوییم هرفرد بر اساس شروع خدمت در یك جایگاه قرار میگیرد. از رتبه یك تا 5 درنظر گرفته شده و مشخص است و هركدام از معلمان با كسب صلاحیتها در این رتبه ها حركت میكنند.
وی به ابلاغ رتبه بندی در 17 آذر ماه امسال اشاره كرد و گفت: رتبه بندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است كه شامل صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه ای میشود.
به گفته وی، فرایند سنجش صلاحیت ها در آیین نامه كاملا مشخص است. نتیجه سنجش ها منجر به صدور گواهینامه حرفه معلمی میشود. صلاحیت عمومی كه برای ورود به حرفه معلمی نیاز است، حین استخدام بررسی شده و همه كسانی كه استخدام اند واجد این صلاحیت اند.
در 10 سال گذشته حدود 30 درصد نیروها با روش غیرعلمی و غیررقابتی جذب شده اند
الهیار افزود: صلاحیت تخصصی نیز صلاحیت هایی هستند كه تخصص حرفه معلمی را ایجاد كرده و به رشته دانشگاهی و مرتبط بودن آن با حوزه تدریس معلم برمیگردد. البته وزن مرتبط بودن رشته با حوزه تدریس، بیشتر از وزن مدرك است.
وی با بیان اینكه در 10 سال گذشته حدود 30 درصد نیروهای جذب شده در وزارت آموزش و پرورش با روش غیرعلمی و غیررقابتی وارد شده اند گفت: در دوره ابتدایی معلمان با 700 عنوان رشته در ابتدایی تدریس میكنند ولی 4 تا 5 رشته تخصصی دوره ابتدایی است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صلاحیت حرفه ای نیز فرد را در نحوه تدریس موثر و مفید مورد سنجش قرار میدهد. مانند آشنایی و بكارگیری روش و فنون تدریس، نمرات ارزیابی عملكرد، دوره های ضمن خدمت و... .
الهیار تركمن با اشاره به اینكه مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل یعنی هفت گروه معروف، مشمول رتبه بندی میشوند گفت: در سال 94 یكبار معلمان را در طبقاتی قرار داده بودیم برای آنكه به هم نخورد فرایند تطبیق و ارتقا را در زمان تدوین آیین نامه پیش بینی كردیم. برای رتبه های مقدماتی كاری انجام نداده بودیم و باید برای سنجش صلاحیت های حرفه ای آنها آزمون های آنلاینی برگزار كنیم. این آزمون ها اصلا كنكور و امتحان سنتی و كلاسیك نیست. جواب به سوالات آنلاین حتی از طرق مختلف چون اپلیكیشن های موبایل مدنظر است كه بتواند صلاحیت حرفه ای شان را بسنجد.
وی با بیان اینكه در آییننامه برای هركدام از رتبهها ملاك هایی قید شده است، درباره نقطه ایده آل طرح رتبه بندی گفت: ایده آل این است كه شخصی كه تدریس میكند عملكرد موثرتری بروز دهد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تبلیغات زیاد رسانه ای و انتقادات برخی نمایندگان مبنی بر اینكه رتبه بندی فعلی چیزی نیست كه در قانون آمده است گفت: اگر فقط با نگاه به مسائل صنفی و پولی بخواهیم حرف بزنیم توهین كرده ایم. اگر برخی دنبال كاندیداتوری مجلس اند باید شفاف توضیح دهند عملكرد موثرشان برای ارتقای شان معلم چه بوده است؟ رتبه بندی در جز دوم بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه آمده است، مگر چه آنجا نوشته شده كه اكنون برخی انتقاد می كنند این طرح فعلی آن مصوبه قانونی نیست؟ استنادشان چیست؟ یكبار قانون را بخوانید كه چه نوشته اید؟ در قانون آمده دولت اعتبار رتبه بندی را در بودجه سنواتی قرار دهد كه مجلس آن را تصویب كند.
وی افزود: ما قبول داریم كه آموزش و پرورش با مشكلات مالی روبروست و نظام جبران خدمت درخوری تهیه نكردیم، اماقرار نیست همه چیز را در قالب ارتقای مالی، تنزل دهیم. در آموزش عالی هم عمدتا افزایش حقوق انگیزه استادان برای ارتقا به استادیاری و... نیست.
وی درباره ارتباط تقسیم پول با رتبه های پنج گانه گفت: شالوده رتبه بندی این است كه هر فرد متناسب با جایگاهش در رتبه ای قرار بگیرد. بر اساس نظام و جدول ضمیمه حق شاغل، فوق العاده شاغل و...، پایینترین میزان افزایش، 240 هزار تومان است كه در واقع مشوق مالی است و نام آن افزایش حقوق نیست. برای رتبه 5 نیز حدود 800 هزارتومان مشوق مالی پیش بینی شده است.
رتبه بندی به بازنشسته ها و دانشجومعلمان تعلق نمیگیرد
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: رتبه بندی روی ساعت حق التدریس موظف و غیرموظف، پاداش پایان خدمت و سایر موارد حقوقی اثرگذار است. یكی از مطالبات مهم ما خارج شدن از قانون مدیریت خدمات كشوری است. معتقدم 10 سال آینده دیگر نمیتوانیم با قانون عمومی، آموزش و پرورش را اداره كنیم. مبنای كار ما فعلا بر اساس قانون مدیریت خدمات كشوری است و تا زمانی كه تحت این قانونیم شكل رتبه بندی قابل تغییر نیست.
وی درباره بودجه مورد نیاز برای رتبه بندی معلمان گفت:مرحله اول رتبه بندی در سال 94 و 95 با 5000 میلیارد تومان به اجرا درآمد. رتبه بندی سالانه 5 تا 6 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. آماده سازی احكام و نگارش حقوق انجام شده و همكاران ما شبانه روزی كار میكنند تا رتبه بندی در حقوق دی ماه اعمال شود.
به گفته وی در قانون به صراحت آمده است كه رتبه بندی به بازنشسته ها و دانشجومعلمان تعلق نمیگیرد.
الهیار تركمن كه در برنامه تلویزیونی پرسشگر سخن می گفت، درباره كسر 45 درصدی از حقوق دانشجومعلمان گفت: قوانین ناظر بر تربیت معلم، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه مجلس، یعنی قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش است كه مربوط به سال 69 است.
وی افزود: در قانون متعهدین خدمت آمده است كه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دوره شبانه روزی است و بابت امور رفاهی، تغذیه و امور خوابگاهی درصدی از حقوق دانشجومعلمان كسر می شود. قانون این طور مشخص كرده است.
معاون وزارت آموزش و پرورش افزود: بنده هم قبول دارم و معترض ام كه نباید این اتفاق رخ دهد. غیر از قانون 69 یك اشتباه سیاست گذاری و محاسباتی در برنامه پنجم توسعه در سال 90 رخ داد و وزارت علوم سه دانشگاه تربیت معلم تخصصی را تبدیل به دانشگاه جامع كرد و گفت همان مراكز تربیت معلم با همین امكانات محدود و قدیمی به دانشگاه جامع تبدیل شود. باید در برنامه هفتم توسعه این اشتباه فاحش سیاست گذاری را اصلاح كنیم. همه كمك كنند تا این مهم در قانون برنامه هفتم توسعه دیده شود.
انتهای پیام