احراز صلاحیت ها فقط برای همان دوره معتبر است

سخنگوی شورای نگهبان: احراز صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان فقط برای همان دوره انتخاباتی است

1396/01/29
|
09:20
|

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ كدخدایی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری تاكید كرد : شورای نگهبان نظارتی خاصی در دوره مسئولیت افراد منتخب ندارد اما اگر گزارش خاصی در خصوص دوران مسئولیت یانمایندگی فرد منتخب وجود داشته باشد قطعا در احراز صلاحیت وی برای دوره های بعدی انتخابات اثرگذار است.
وی با بیان اینكه اصولا احراز صلاحیت در مورد همان دوره است و دوره های بعدی فرد باید شرایط را احراز كند گفت:فشارهای سیاسی به هیچ وجه در اعلام نظراعضای محترم شورای نگهبان تاثیری ندارد اما نظرات افراد مطلع شنیده می شود .
وی با اشاره به اغاز فرایند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت : بعد از فرآیندثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به استناد ماده 57 قانون انتخابات شورای نگهبان 5 روز فرصت بررسی و اعلام نظر در مورد افراد واجد شرایط دارد .
وی تاكید كرد : در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف تعبیری كه در رسانه ها و افكار عمومی وجود دارد چیزی به عنوان رد صلاحیت نداریم چون شرایط اصل 115 قانون اساسی باید برای اعضای شورای نگهبان احراز و سپس نتیجه اعلام شود .
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت : از روز گذشته بررسی های اولیه پرونده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است و دستوراتی برای بررسی بیشتر پروندها صادر شد، برخی از استعلام ها باید بررسی مجدد شود كدخدایی ابراز امیدواری كرد ،شورای محترم نگهبان در فرصت5 روزه نظر خود را در مورد افراد احراز صلاحیت شده اعلام كند اما اگر این فرصت كافی نباشد اعضای شورای نگهبان نیاز به فرصت داشته باشند این فرصت تا 5 روز دیگر قابل تمدید است اما این امر در برنامه زمان بندی انتخابات تاثیری نخواهد داشت.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد : تلاش می شود تا حداكثر در مدت 5 روز تعیین كار انجام شود اما این امر منوط به تكمیل مدارك و مستندات پرونده است تا اعضای شورای نگهبان بتواند اعلام نظر كنند .
وی با اشاره به ناكارامدی قانون انتخابات با توجه به نیاز امروز كشور گفت :به دلیل فقدان نظام منظم ثبت نام از نامزدها انتخابات و كلی بودن قوانین مرتبط هم در این دوره و هم در ادوار گذشته تعداد مراجعه كنندگان برای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بسیار بیش از نیاز است هر چند این را به ازاد بودن جامعه تعبیر می كنند اما باید نظم هم وجود داشته باشد .
وی افزود : اصل 115 قانون اساسی و شرایط قانون انتخابات ریاست جمهوری بر حضور رجال مذهبی - سیاسی تاكید كرده است و در همین تاكید قانونی سن و تحصیلات افراد نهتفه است و وقتی در قانون بر مدیریت فرد تاكید شده است سابقه فرد در ان نهفته است و لذا كسی كه سن قانونی ندارد نمی تواند مدعی این ویژگی باشد اما در عین حال ما نیازمند قوانین جزعی تردر این بخش هستیم .
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینكه این نهاد طبق شرایط اصل 115 قانون اساسی باید با دقت نسبت به احراز شرایط اقدام كند خاطرنشان كرد : فروانی ثبت نام افراد برای انتخابات ریاست جمهوری از دور ششم آغاز شد و همگان شاهد بودند كه حداكثر 4 تا حداكثر 10 نفراحراز صلاحیت شدند بوده است در حالی از 700 نفرهم داوطلب بوده اند و این نشان از دقت شورای نگهبان است و چیزی بجز قانون اهمیت ندارد و باید اصل 115 لحاظ شود .
وی بااشاره به روند احراز صلاحیت افراد از سوی شورای محترم نگهبان گفت : روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تفاوت هایی وجود دارد ،در انتخابات مجلس شورای اسلام و خبرگان برای احراز صلاحیت هیات های نظارتی را داریم وبعد شورای نگهبان هست اما برای ریاست جمهوری فقط شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را حراز كند.
كدخدایی افزود : براین اساس بعد از بررسی پرونده نامزدها دوازده نفر اعضای شورای نگهبان باید رای گیری شود و احراز صلاحیت هر فرد منوط به كسب حداقل هفت رای اعضای محترم شورای نگهبان است اگر فردی هفت رای یا بیشتر داشته باشد واجد شرایط باشد .
سخنگوی شورای نگهبان تاكید كرد : انچه كه در احراز صلاحیت افراد تاثیرگذار است رای اعضای شورای محترم نگهبان است و برخلاف برخی گمانه زنی ها مبنی بر لابی با شورای نگهبان برای احراز صلاحیت افراد به هیچ وجه در رای اعضا تاثیرگذار نیست اما زمینه برای دریافت مستندات یا نظرات افراد معتمد در مورد وضعیت تدبیر و مدیریت افراد ویا صحبت با نامزدها مهیااست و نظرات افراد شنیده می شود ولی نهایت كار این رای اعضای شورای نگهبان است كه تعیین كننده است.
كدخدایی تاكید كرد : شورای نگهبان به دنبال احراز صلاحیت افراد است و در صدد رد صلاحیت نیست و در مورد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حراز شرایط ایجابی مهم است .
سخنگوی شورای نگهبان با تاكید بر لزوم تدوین قوانین عادی برای ساماندهی نظام ثبت نام از نامزدهای انتخابات گفت :
طبق بند نون اصل 110 احراز شرایط ثبت نام كنندگان برعهده شورای نگهبان است و اصل 115 هم كه شرایط را ذكر كرده است همیشه در خود شورای نگهبان این مسئله مد نظر است اما شورای نگهبان مرجع قانونگذار نیست نمی تواند قوانینی را وضع كه برای دیگر دستگاهها از جمله وزارت كشور الزام اور باشد باید این مسائل در قوانین عادی دیده شود.
وی افزود : باعنایت به شرایط سنگین اصل 115 قانونگذار هیچگاه تصور نمی كرد كه وقتی می گوییم رجل سیاسی و مذهبی همه افراد در جشنواره ثبت حاضر شوند و ثبت نام كنند .
كدخدایی گفت: موضوع تنظیم نظام جامع انتخابات دریك زمانی بین مجلس و شورای نگهبان متوقف شد اما با توته به احساس ضرورت در این زمینه ،مقام معظم رهبری در قالب سیاستهای كلی چند ماه پیش این مسئله را ابلاغ فرمودند و شرایط كلی مورد نیاز برای نظام جامع انتخاباتی از سوی ایشان تبیین شد ،لذا مجلس ودولت باید بررسی كنند.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد : تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن درسیاستهای كلی جز 5 بند 10 برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است اما این شورا فرصت لازم را در این مدت نداشتیم.
وی ابراز امیدواری كرد : در مرحله بررسی صلاحیت نامزدها با دقت در این سیاستهای كلی مصادیق را تعیین شود وبعد از این مرحله طبق وظیفه قانونی طبق بند 10 سیاستهای كلی ابلاغی معیارهای لازم اعلام خواهد شد و مجلس هم می تواند قانون های كلی وضع كند تا ان شالله در دور بعدی از این مرحله گذر كرده باشیم .
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد : اختلاف در تعیین شاخص ها به این دلیل است كه چون بند 9 اصل 110 تعیین شرایط را به شورای نگهبان گذاشته است اعضای شورای نگهبان براین باور بودند كه اگر این تعیین شاخص ها به مجلس واگذار شود طبیعتا هر بار می تواند شاخص ها تغییر دهد و اختیار ذیل بند 110 مخدوش شود كه این مشكل سیاستهای كلی برطرف شده و مسیر برای اصلاح قانون انتخابات باز است .
كدخدایی خاطرنشان كرد : شورای محترم نگهبان از زمانی كه سیاستهای ابلاغ شد درگیر دو مصوبه سنگین لایحه برنامه ششم و قانون بودجه بودو شورا تا روز پایانی سال درگیر این دو قانون مهم بود و فرصتی برای بررسی نداشت و بعد از عیدهم این فرصت مهیا نشد اما این امر در الویت كاری امسال شورای نگهبان است .
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی خاطرنشان كرد : در سال 91 همین مسئله كه به دلیل كلی بودن شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی ممكن است افراد زیادی ثبت نام كنند مطرح شد لذا جلسات مستمری در شورای نگهبان برگزار شدكه این جلسات به تدوین یك دستور العمل اجرای اصل 115 قانون اساسی اما چون شورای نگهبان مستند قانونی برای قانونگذاری نداشت و نمی توانست به دیگر دستگاهها ابلاغ كند لذا این دستورالعل برای اعضای شورا نگهبان تعیین شد كه منجر به سامان دهی احراز شرایط شد .

وی افزود: با توجه به ابلاغ سیاستهای كلی این راه هم اكنون باز شده است و برهمین اساس شورای نگهبان می تواند چنانچه تفسیر یا دستورالعملی داشت می تواند انرا برای اجرا به نهادهای ذیربط ابلا غ كند.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره ضعف قانون در زمینه هزینه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات گفت : در بخش تبلیغات هم قانون انتخابات پاسخگوی نیاز امروز نیست در این قانون صرفا بر دو نكته زمان تبلیغات و عدم استفاده از اموال عمومی و بیت المال در تبلیغات انتخابات تاكید شده است و امروز اگر سوال شودكه فلان شخصی كه الان سخنرانی می كند تبلغ محسوب می شود یا خیر اصولا تمیز دادن ان بسیار مشكل است .
وی تاكید كرد : باید در قانون مشخص باشد كه هزینه تبلیغات كه تا چه میزان باید انجام شود كه این نكته مهم در سیاستهای ابلاغی امده است و باید در قانون اتی این موضوع به روشنی مشخص شود چراكه می تواند اسیب جدی به انتخابات وارد كند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی مفاهیم رایج شده در این دوره از انتخابات مبنی بر نامزدهای پوششی و نوع برخورد این شورا با این پدیده گفت : شورای نگهبان نمی تواند انگیزده افراد را بررسی كند و نمی تواند نیت خوانی كند اگر كسی ثبت نام كرده است حسب ظاهر برای حضور در گردونه انتخابات امده است و اگر تایید صلاحیت شد دیگر اینكه اصطلاحا نامزد پوششی است یا خیر؟فقط تا پیش از احراز صلاحیت می تواند در رای اعضا تاثیرگذار باشد.

دسترسی سریع