تعیین تعاریف وظایف و اختیارات وزارت ورزش

نمایندگان مجلس در نشست امروز تعاریف مرتبط با وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را مشخص كردند

1398/03/21
|
14:19
|




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، با ماده یك این لایحه با 171 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
همچنین در نشست امروز ماده 2 لایحه مذكور با 151 رأی موافق، 16 رأی مخالف و یك رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان مجلس رسید كه براساس آن تعاریف مربوط به وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان تعریف شد.
در ماده یك لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان آمده است: به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش ورزش و امور جوانان كشور، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان كه در این قانون به اختصار وزارت نامیده می‌شود به شرح زیر تعیین می‌شود.
براساس ماده 2 این لایحه.
الف- ورزش: فعالیتی مشتمل بر به كارگیری قوای جسمانی، فكری و مهارت‌های حركتی است كه در انواع تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای با اهداف معین اجرا می‌شود.
ب- ورزش تربیتی: ورزشی كه از سوی خانواده، باشگاه و نهاد‌های رسمی آموزشی به ویژه مهد‌های كودك، مدارس و دانشگاه‌ها به صورت برنامه ریزی شده پیگیری می‌شود و هدف آن توسعه مهارت‌های حركتی ورزشی پایه است.
پ- ورزش همگانی: هر نوع ورزش و فعالیت بدنی كه مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی است و نشاط و سلامت عمومی مردم را تامین می‌كند.
ت- ورزش قهرمانی: ورزشی است رقابتی و سازمان یافته كه با توجه به مقررات خاص هر رشته برای ارتقای ركورد‌های ورزشی و كسب رتبه یا مدال انجام می‌شود.
ث- ورزش حرفه ای: ورزشی است سازمان یافته كه با رعایت مقررات خاص هر رشته با هدف كسب انتفاع مالی ورزشكار و سایر ذی نفعان در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی انجام می‌شود.
ج- تربیت بدنی: فرآیند تربیتی كه در آن فرد با شركت در برنامه ها، فعالیت‌ها و تمرینات جسمی و ذهنی به رشد و نمو استعداد‌ها در ابعاد جسمانی و اخلاقی می‌پردازد و موجب بهبود كیفیت زندگی فردی و اجتماعی‌ی شود.
چ- باشگاه ورزشی: به موسسه‌ای اطلاق می‌شود كه توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با هدف تعلیم و تعمیم سلامت جسمی و روحی افراد جامعه مبتنی بر اصول علمی و ارزش‌های اسلامی، ایجاد فضای كسب و كار و به دست آوردن رتبه و مدال در یك یا چند رشته ورزشی مطابق ضوابط فنی و عمومی تعیین شده با مجوز وزارت تاسیس و فعالیت می‌كند.
ح- اتحادیه باشگاه‌های ورزشی: شخصیت حقوقی مستقل و غیرانتفاعی متشكل از باشگاه‌های ورزشی است كه با هدف نظارت و تامین حقوق صنفی اعضا در كلیه زمینه‌های ورزشی به غیر از ورزش حرفه‌ای با مجوز وزارت ایجاد و فعالیت می‌كند.
خ- شایستگی فنی- حرفه ای: مجموعه‌ای از دانش، مهارت، توانایی ورزشی و نگرش كسب شده از طریق آموزش و تجربه كاری كه برای صلاحیت انجام یك حرفه ورزشی لازم است.
د- منش پهلوانی: بهره مندی از توانمندی‌های جسمانی در كنار توجه به ارزش‌های اخلاقی، معنوی و اعتقادی است كه مبنای رفتار و عمل فرد محسوب می‌شود.
ذ- خیرین ورزش یار: اشخاص حقوقی و حقیقی كه نسبت به تامین تمام یا بخشی از هزینه احداث یا تجهیز مكان ورزشی و حمایت از فعالان و نهاد‌های ورزشی اقدام می‌كنند.
ر- مكان ورزشی خیرساز: مكان ورزشی كه حداقل نیمی از هزینه‌های احداث آن توسط خیر یا خیرین تامین شده باشد.
ز- جوان: به فردی اطلاق می‌شود كه در رده سنی مصوب شورای عالی جوانان قرار دارد.
ژ- خانه‌های جوانان: مراكزی كه برای حفظ و ارتقای هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان و مشاركت، تمرین و توانمندسازی اجتماعی و آموزش و مهارت زندگی و نشاط و شادابی جوانان در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد و فعالیت می‌كنند.
س- امور جوانان: فعالیت‌هایی كه مربوط به هماهنگی ابعاد هویتی جوانان در عرصه‌های دینی، انقلابی، ملی، اشتغال، علم و فناوری، جامعه پذیری، خانواده و ازدواج، سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری، مشاركت اجتماعی و مسائل نوپدید جوانان اطلاق می‌شود.

اهداف تشكیل وزارت ورزش و جوانان تعیین شد

نمایندگان مجلس اهداف تشكیل وزارت ورزش و جوانان را در دو بخش اهداف حوزه ورزش و اهداف حوزه جوانان تعیین و تصویب كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان با ماده 3 این لایحه با 146 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
براساس ماده 3 لایحه مذكور؛ اهداف تشكیل وزارت به شرح زیر است:
الف) ورزش
1- توسعه و تعمیم ورزش همگانی
2- توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی
3- ساماندهی و گسترش ورزش حرفه‌ای
4- حمایت و تقویت ورزش تربیتی
5- توسعه و تقویت ورزش بانوان
6- تحكیم و تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی
7- ارتقا و ترویج شایستگی‌های فنی- حرفه‌ای در جامعه ورزش
ب) جوانان
1- ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان
2- ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری، هویت و مشاركت همه جانبه جوانان
3- بهبود و اصلاح سبك زندگی جوانان منطبق بر ارزش‌های اسلامی- ایرانی
4- توسعه مشاركت داوطلبانه مردمی در امور جوانان
5- اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت اشتغال و ازدواج جوانان

ارجاع طرح رسیدگی جداگانه به بودجه شركت‌های دولتی به كمیسیون تدوین آئین نامه مجلس

نمایندگان مجلس با ارجاع طرح رسیدگی جداگانه به بودجه شركت‌های دولتی به كمیسیون تدوین آئین نامه مجلس شورای اسلامی برای بررسی و اصلاح موافقت كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با ارجاع طرح الحاق یك تبصره به ماده 182 آئین نامه داخلی مجلس در رابطه به رسیدگی جداگانه به بودجه شركت‌های دولتی با 146 رأی موافق، 20 رأی مخالف و یك رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن به كمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس موافقت كردند.
دكتر علی لاریجانی با اشاره به تصویب كلیات طرح الحاق یك تبصره به ماده 182 آئین نامه داخلی مجلس، گفت: در شرایط كنونی موضوعی مطرح شده كه وقتی لایحه بودجه سالیانه در زمان 15 آذر به مجلس ارائه می‌شود در آن زمان باید بودجه شركت‌های دولتی نیز تعیین تكلیف شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به موضوعات و ابهامات مطروحه، كمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس با مشورت كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات موضوع را بررسی كرده و به متن واحد و منقحی برسند.

بودجه شركت‌های دولتی جداگانه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس دولت را مكلف كردند تا بودجه شركت‌های تابعه خود را دو ماه قبل از ارائه لایحه بودجه سالانه كل كشور برای بررسی به مجلس تقدیم كند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق یك تبصره به ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ماده واحده این طرح با 162 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
محسن كوهكن ریزی گفت: در فصل بررسی بودجه سالانه، كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و كمیسیون تلفیق لایحه بودجه زمان كافی برای بررسی بودجه شركت‌های دولتی را ندارد.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه شركت‌های دولتی در مجلس بررسی ماهوی نمی‌شود، در واقع این بودجه دربسته به ما تحویل می‌شود و دربسته هم از مجلس تقدیم دولت می‌شود.
وی اظهار كرد: در سال گذشته مقرر شد به منظور بررسی هر ساله بودجه شركت‌های دولتی این موضوع به قانونی دائمی تبدیل شود، به همین منظور نمایندگان طرحی تدوین كردند كه به موجب آن دولت باید بودجه شركت‌های دولتی را در مهرماه هر سال یعنی 2 ماه زودتر از تكلیف قانونی (آذرماه) به مجلس تقدیم كند.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: نظارت مجلس بدون بررسی بودجه شركت‌های دولتی ممكن نیست.
براساس ماده واحده طرح مذكور؛ یك تبصره به عنوان تبصره 4 به ماده 186 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق می‌شود:
تبصره 4- دولت مكلف است بودجه شركت‌های دولتی و نهاد‌هایی را كه به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده می‌كنند به صورت جداگانه تا پایان مهرماه هر سال به انضمام گزارشی از آخرین وضعیت مالی آن‌ها به مجلس تسلیم كند. كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گزارش را به دیوان محاسبات كشور ارجاع می‌دهد تا آن دیوان پس از بررسی و اعلام نظر، گزارش خود را ظرف مدت یك ماه برای رسیدگی به كمیسیون مذكور ارسال كند تا همزمان با لایحه بودجه سالانه كل كشور، طبق مواد این قانون مورد رسیدگی قرار گیرد.
غلامرضا تاجگردون در تذكری بیان كرد: این طرح كاربردی و عملیاتی نیست، چرا كه مغایر با اسناد بالادستی و آیین نامه داخلی مجلس است.
رئیس كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: براساس قانون دولت باید 15 آذرماه بودجه سالانه را به مجلس تقدیم كند، این در حالی است كه بودجه شركت‌های دولتی در مهرماه به مجلس تقدیم شده و ممكن است میزان آن تغییر كرده باشد.
نماینده مردم گچساران در مجلس تصریح كرد: طرح الحاق یك تبصره به ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس به كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه نشده است.
مسعود پزشكیان نایب رئیس مجلس در پاسخ این نماینده گفت: این طرح یك سال پیش در اختیار كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات قرار گرفته است.

گفتنی است؛ جلسه بعدی مجلس یكشنبه، 26 خرداد رأس ساعت 8 صبح با ادامه دستور كار برگزار می‌شود.

دسترسی سریع