موافقت با تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در پنج سال گذشته موافقت کردند

1398/02/15
|
17:37


موافقت مجلس با اصلاحات لایحه حمایت از اطفال و نوجوانانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ​ بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز و همچنین عدم نظارت صحیح بر بانک‌ها و موسسات مالی وا عتباری اعم از مجاز یا غیر مجاز که موجب پرداخت نرخ‌های سود غیر متعارف به سپرده‌ها شد، عدم تصمیم گیری در خصوص عده کثیری از سپرده گذاران که سپرده‌های آنان در موسسات بانکی بلاتکلیف مانده و موجب بدبینی به نظام جمهوری اسلامی ایران شده از جمله مهم‌ترین محور‌های این تحقیق و تفحص است.
تعاریف و اصطلاحات قانون حمایت ازمرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت تعاریف و اصطلاحات قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 15 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداران بنا‌های تاریخی- فرهنگی با ماده یک این طرح با 130 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس ماده 1؛ اصطلاحات به کار رفته در این قانون دارای معانی مشروح ذیل است:
الف - حفاظت: به معنای کلیه فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های مادی است همچون بنا‌های تاریخی.
ب- مرمت: عملیات تخصصی و همه جانبه (کمی و کیفی است که هدف آن حفظ، بیان و آشکار کردن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی یک اثر با لحاظ اصالت و یکپارچگی آن است و مراحل گوناگونی اعم از تداوم، تثبیت و استحکام بخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل و پایدار را شامل می‌شود.)
پ - احیاء: فرآیندی هدفمند از مجموعه اقدامات را شامل می‌شود که به منظور حفاظت و ارتقای کیفی با حفظ اصالت و یکپارچگی در بافت‌های تاریخی – فرهنگی انجام می‌شود.
ت - صیانت: به معنای کلیه فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های معنوی است همچون ارزش‌های بنا‌های معنوی که مربوط به تاریخ و فرهنگ یک کشور باشد.
ث - حریم بنا: نواحی اطراف یک اثر فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آن اثر و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه، مشخص می‌شود.

ج- محدوده بافت: محدوده یک منطقه تاریخی و فرهنگی ثبت شده که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی موجود در آن منطقه و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه مشخص می‌شود.

چ- کاربری متناسب: به حفظ و ارتقای هویت و ارزش‌های اثر با بهره گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و همچنین اجتماعی - اقتصادی آن برای پاسخگویی به نیاز‌های معاصر وفق ضوابط و مقررات و قوانین ناظر به موضوع اطلاق می‌شود.
ح- طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی: طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی- فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست اندرکاران و ذینفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دست اندرکاران در آن روشن باشد.
در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر و روستا با سایر تقسیمات شهری و روستایی، زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد.
خ- حمایت: بستر سازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهره برداران و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های تاریخی - فرهنگی
د- سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور.
کلیات طرح یک فوریتی حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی تصویب شد
نمایندگان مجلس کلیات طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی - فرهنگی را تصویب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی - فرهنگی را با 138 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس به عنوان نخستین مخالف این طرح گفت: مواد گوناگون در این طرح ذکر شده که از جهت تأمین منابع مالی دستگاه‌های اجرایی مغایر با اصل (75) است؛ همچنین باید از ارائه طرح‌هایی که منجر به قانون‌نویسی اضافه می‌شود جلوگیری کرد.
احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مجلس به عنوان موافق این طرح با تأکید بر توانمندسازی بهره‌برداران بافت‌های تاریخی عنوان کرد: لازم است تمدن ایرانی و اسلامی حفظ شود که در این زمینه بنا‌های مذهبی و تاریخی نیازمند حراست و حفاظت هستند که قوانین موجود پاسخگوی آن نبوده لذا این طرح، سازمان میراث را با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه مکلف به ارتقاء کیفی ساکنین بافت‌های تاریخی نیز کرده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس به عنوان دومین مخالف این طرح اظهار داشت: این طرح باعث می‌شود به نظرات شورای شهر وقعی نهاده نشده و سازمان میراث به جای شهرداری و شورا برای بافت‌های تاریخی تصمیم‌گیری می‌کند که در تعارض با منافع مردم است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس نیز با تأکید بر اهمیت این طرح برای توانمندسازی مالکان که توانایی مرمت بافت‌های تاریخی تحت پوشش خود را ندارند، ابراز داشت: در این طرح سازمان میراث و سایر دستگاه‌ها برای حفاظت و مرمت بافت‌های تاریخی هماهنگ شده‌اند و دغدغه ما در شرایط اقتصادی کنونی این است که نکات قانونی مبهم در حوزه حفاظت از بنا‌های تاریخی رفع ابهام شود.
علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان به عنوان مخالف این طرح بیان داشت: جمعیت ساکن بافت‌های تاریخی از افراد طبقه ضعیف جامعه هستند که بانک‌ها برای مرمت این بافت‌ها به آن‌ها تسهیلاتی نمی‌دهد و همچنین به آثار منقول و غیرمنقول از سوی شهرداری‌ها اعتبار داده نمی‌شود و این طرح چندان کمکی نخواهد کرد.
تذکر حاجی دلیگانی درباره سند 2030 ؛
لاریجانی: کمیسیون آموزش تخلفات را پیگیری کند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده شاهین شهر درباره اجرای سند 2030 گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شده و قرار است کمیسیون آموزش مجلس تخلفات را پیگیری کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده (106) گفت: یکی از حوادث مهم و فوری که این روز‌ها نیازمند بررسی است، سند 2030 بوده که برخی به دنبال اجرای آن و تربیت سرباز برای غرب هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصمیم گرفته شد و قرار است کمیسیون آموزش مجلس موضوع را پیگیری کرده و اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته است با آن برخورد شود.
راهکار‌های مرکز پژوهش‌ها برای مدیریت موضوع افزایش قیمت بنزین
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس راهکار‌های قابل قبولی برای مدیریت موضوع افزایش نرخ بنزین ارائه کرده که می‌توان این مسائل را در نشست مشترک مجلس و دولت بررسی کرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکری با اشاره به موضوعات مطرح شده در یک هفته اخیر در رابطه با افزایش قیمت بنزین، گفت: در این مدت مردم نسبت به این مسئله و تبعات تورمی آن نگران بوده اند از این رو ضروری است که نشست مجلس و دولت برای رسیدگی به این موضوع برگزار شود.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته مرکز پژوهش‌های مجلس راهکار‌های مناسبی برای کنترل این موضوع و رفع دغدغه‌ها تهیه کرده است که می‌توان این راهکار‌ها را در نشست‌های مشترک مجلس و دولت بررسی کرد بنابراین اگر دولت در این رابطه راهکاری دارد می‌تواند ارائه کند در غیر این صورت می‌توان از راهکار‌های مرکز پژوهش‌ها استفاده کرد.
وی با اشاره به نگرانی مردم از گرانی‌ها و تنظیم نبودن بازار، تصریح کرد: قطعا باید با هم زبانی و با برنامه ریزی مسائل را پیش ببریم، در شرایط کنونی قیمت‌ها بسیار افزایش یافته به طور مثال قیمت محصولی مانند خرما سرسام آور شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: قطعا این موضوعات و مسائل را پیگیری و در این رابطه جلساتی برگزار خواهیم کرد.
موافقت مجلس با اصلاحات لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان
نمایندگان مجلس با اصلاحات تبصره 9 لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان برای تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اصلاحات تبصره 9 لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان با 150 رأی مثبت، 18 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده 9- هرگاه در اثر بی‌توجهی و سهل انگاری اشخاص غیر از والدین نسبت به اطفال و نوجوانان نتایج زیر واقع شود، مقصر علاوه بر پرداخت دیه به شرح زیر مجازات می‌شود:
الف) فوت طفل یا نوجوان حسب مورد به مجازات حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامی.
ب) فقدان یکی از حواس یا منافع، قطع، نقص یا از کارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایراد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر حسب مورد به مجازات حبس درجه شش قانون مجازات اسلامی.
پ) نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضاء و یا بروز بیماری روانی به مجازات حبس درجه 7 قانون مجازات اسلامی.
ت) جراحت سر و صورت و یا گردن در صورت عدم شمول هر یکی از بند‌های (ب) و (پ) به مجازات حبس درجه 8 قانون مجازات اسلامی.
ث) آزار جنسی یا عاطفی ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه 8 قانون مجازات اسلامی.
تبصره ماده (9) به شرح زیر اصلاح شد:
تبصره- هرگاه بی‌توجهی و سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود؛ حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بند‌های فوق محکوم می‌شوند به استثنای بند (ت) که در این مورد فقط دیه پرداخت می‌شود.
موافقت مجلس با اصلاح طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی وحمایت از کالای ایرانی
نمایندگان مجلس با اصلاحات برخی مواد طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و حمایت از کالای ایرانی جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 15 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح برخی از مواد این طرح موافقت کردند.
در تبصره الحاقی و اصلاح شده ماده (2) این طرح آمده است: شمول احکام این قانون به دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری، منوط به اخذ استعلام رئیس هیات نظارت موضوع ماده (20) این قانون و با اذن مقام معظم رهبری می‌باشد.
براساس تبصره اصلاحی بند الف ماده 5؛ چنانچه دستگاه‌های موضوع ماده (2) این قانون پس از استعلام از شورای عالی امنیت ملی و تائید این شورا، ارجاع کار به شرکت‌های ثبت شده در سامانه موضوع ماده (4) این قانون را مغایر مصالح امنیتی و دفاعی کشور بدانند، ارجاع کار به شرکت‌های ثبت نشده در سامانه بلامانع است.
در ماده اصلاحی 15 آمده است: به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها و کارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره یک ماده 149 قانون مالیات مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی، افزایش سرمایه از این محل مجاز و مشروط بر این است که ظرف مدت یکسال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک بار در هر 5 سال امکان پذیر است.

دسترسی سریع