وزیر كشور: استانداریها میتوانند سه دهك یارانهبگیران را حذف كنند؛ این منابع باید صرف حمل و نقل و تولید شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ عبدالرضا رحمانیفضلی در همایش ملی روز حمل و نقل كه امروز در تالار همایشهای وزارت كشور برگزار شد، افزود: 26 آذر سال 1361 در شرایط سخت جنگ تحمیلی حمل و نقل عمومی كشور نظیر كامیونها، خودروهای سنگین كمكهای زیادی به دفاع مقدس و كشور كردند.
وی با اشاره به اینكه فعالان بخش حمل و نقل كارهای زیادی را در زمان جنگ انجام دادند و تحركات زیاد دشمن را مختل كردند، افزود: كامیونداران، رانندگان خودروهای سنگین و سبك نقش بهسزایی در آن زمان داشتند و مالكیت آنها خصوصی بود ولی با فریضه واجب زحمات زیادی را كشیدند.
وزیر كشور با تاكید بر اینكه كامیونداران و رانندگان حمل و نقل عمومی كمكهای شایانی برای كشور انجام دادند، ادامه داد: حمل و نقل درون شهری یك موضوع میان بخشی بوده و نباید توسعه شهری بهگونهای باشد كه مردم را با مشكل زیادی روبرو كند.
رحمانیفضلی اضافه كرد: مهندسی خیابانهای شهری باید به صورتی باشد كه تكنولوژی نیز در آن دخیل باشد و این نرمافزارها در حل مشكلات اداری و شهری كمك كنند. خیلی از مشكلات اداری كشور حل شده ولی هنوز 50 درصد فعالیتهای اداری در ایران الكترونیك نشده است.
وی افزود: سیستم خدماترسانی و اداری ایران برای 20 سال گذشته بوده و هنوز سیستم پاسخگویی ما كارتابل است و بعد از سه دهه سیستم ادارات ، هوشمند نشده است و منافع برخی اینگونه بوده كه مردم به ادارهها مراجعه كنند.
وزیر كشور با بیان اینكه هزینههای اجتماعی و فرهنگی ترافیك و آلودگی هوا در كلانشهرها بسیار بالاست، تصریح كرد: 80 تا 85 میلیون لیتر سوخت روزانه در كشور مصرف میشود و بیش از هشت میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا و پنج هزار نفر تلفات انسانی درون شهری از مشكلات ترافیك در كشور است.
وی با اشاره به اینكه وزارت كشور ارتباطات خوبی بین دستگاههای اجرایی كشور ایجاد كرده است ، گفت: كمیسیونی نیز با موضوع حمل و نقل ایجاد شد و دو طرح برای خرید بیش از دو هزار و 350 واگن در دستور كار قرار دارد.
رحمانیفضلی با اشاره به اینكه 400 هزار كامیون و 300 هزار خودرو در طرح فرسوده جایگزین شده و این رقم بسیار كم است، اعلام كرد: در ابتدای طرح هدفمندی یارانه قرار بر این بود كه از منابع حذف یارانهها به تولید و حمل و نقل داده شود ولی متاسفانه پرداخت یارانهها به این دو مورد با مشكل مواجه شد.
وی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم نیز با این مشكل روبرو شد و در نظرسنجی كه از مردم شد میزان ثبت نام برای دریافت یارانهها بیشتر شد، بنابراین در بودجه سال آینده یارانهها به استانها واگذار شده است.
وزیر كشور تاكید كرد: استانداریها میتوانند سه دهه از یارانه بگیران را حذف كنند و به حمل و نقل و تولید و معیشت اختصاص دهند و برای این كار شماره حساب ویژهای نیز گشوده میشود.