باتری خودرو یكی از اصلی ترین اجزاء خودروست كه با بررسی ساده ماهانه میتوانید از خرابی زودرس آن جلوگیری كنید.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از میزان، باتری خودرو یكی از اصلیترین اجزاء خودروست. در این مطلب به بررسی انواع باتری خودرو و نیز طول عمر و روش نصب باتری خودرو اشاره میكنیم، باتری خودرو در بسیاری از مواقع خیلی غافلگیر كننده عمل میكند و باعث روشن نشدن خودرو می شود، اما به راحتی و با بررسی و چكاپ ساده ماهانه میتوانید از خرابی زودرس آن جلوگیری كنید تا متحمل هزینه زیادتر نشوید.
دو نوع از رایجترین انواع باتری اتومبیل عبارت اند از:
باتریهایی كه به مراقبت كم (LM =Low Maintanace) نیاز دارند یا غیر سیلد كه به عنوان اسیدی نامیده میشوند.همه چیز درباره باتری خودرو از طول عمر تا روشهای نگهداری
باتریهای بدون نیاز به مراقبت (FM =Free Maintanace) یا سیلد كه از آن به عنوان باتری اتمی نام برده میشود.
علل خرابی باتری خودرو:
باتریهای اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (high initial cranking amp) (معمولاً برای 5 تا 15 ثانیه) برای روشن كردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند. یك باتری با كیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود 1.5 سال میتواند كار كند. هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی كافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف كنندههایی است كه به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند؛ برای مثال در موقعی كه موتور كار نمیكند. در مرحله بعد باتری اتومبیل، توان الكتریكی سیستم را در موقعی كه سیستم شارژ فعال نیست، فراهم میكند. سن یك باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات كه در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق میافتد بستگی دارد.
دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع میكنند و عاقبت رسوب تشكیل میشود و سبب اتصال كوتاه میگردد. از دیگر عوامل اصلی تخریب باتریها، سولفاته شدن آنهاست. هنگامی كه باتریها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از 6 ماه انبار شوند. سولفات سرب صفحات را سخت و چگال میكند و توانایی شارژ شدن باتری كاهش مییابد و یا به طور كلی از بین میرود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از كار خواهد افتاد. تحقیقات اخیر نشان داده در هوای گرم (بدترین محیط برای كار باتری) میانگین طول عمر یك باتری اتومبیل با كیفیت خوب به نصف كاهش مییابد. استارت زدن بیجا (Slow Cranking) خصوصاً در هوای سرد مشخصه خوبی است كه نشان میدهد باتری در حال خراب شدن است و این باتری باید تست شود. دشارژ عمیق باتریها معمولاً در زمانهای نامناسب برای مثال بعد از روشن كردن خودرو توسط اتصال باتری به باتری (start jump) اتفاق میافتد، متآسفانه اغلب فروشندههای باتری، چگونگی تست یا شارژ صحیح باتری را نمیدانند.
روشهای بالابردن طول عمر باتری:
بررسی سطح الكترولیت، محكم بودن سر باتریها، تمیز كردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چك كردن تسمه دینام همه برای نگهداریهای پیشگیرانه یك باتری لازم است. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد، اما باید حداقل یك بار قبل از شروع سرما و ماهی یك بار در گرما این مراقبت دورهای انجام شود. اگر سطح الكترولیت در باتریهای غیر سیلد پائین است، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (2 میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر كنید. توجه داشته باشید كه بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نكنید. زیرا گرما سبب سرریز شدن اسید باتری و خرابی رنگ و نیز اتصالات خودرو میگردد.