سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگوی ویژه:

عزم جدی برای حذف كنكور وجود ندارد
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش عزم جدی برای حذف كنكور ندارند.

1396/10/03
|
10:28
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، سیدحمایت میرزاده با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبكه دو سیما با اشاره ­به اینكه قانون گذار در سال 1386 تكلیف كنكور را مشخص كرده است ، افزود: به عللی تاكنون این قانون به درستی اجرا نشده است.
وی با اشاره به اینكه در سال 1392 این قانون شفاف تر شده است، اضافه كرد : این قانون اشكالی ندارد امّا به نظر می رسد وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش عزم جدی برای حذف كنكور ندارند.
میرزاده در پاسخ به این پرسش كه گردش مالی حدود 6 تا 8 هزار میلیارد تومانی كنكور بین چه كسانی اتفاق می افتد؟ گفت: شاید مبالغ بالاتر از این باشد و منافع بسیاری ایجاب می كند كه كنكور حذف نشود .
وی افزود: كنكور قابل حذف است و می توانستیم در این 10 سال كه از تصویب قانون آن می گذرد آن را اجرا كنیم .
میرزاده اضافه كرد: فضا به گونه ای شده است كه تمایل دانش آموزان در رشته های خاص بیش از نیاز كشور است و بخشی از آمار بالای فار غ التحصیلان بیكار هم ناشی از این موضوع است.
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه سازمان سنجش آموزش كشور بازوی توانمند كارشناسی نظام در زمینه سنجش آموزش است، گفت: كنكور و برگزاری آزمون به روش تستی یكی از روش های سنجش است نه تنها روش .
میرزاده با طرح این پرسش كه آیا تاكنون سازمان سنجش آموزش كشور به روش هایی به جز روش تستی فكر كرده است ؟ افزود: سازمان سنجش می تواند راهكارهای جایگزین كنكور را ارائه دهد امّا این سازمان نمی خواهد كنكور حذف شود و این در حالی است كه بسیاری از كشورها كنكور را حذف كردند.
وی با بیان اینكه وظیفه مجلس، قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، گفت: سازمان سنجش آموزش كشور در ادوار مختلف در برابر حذف كنكور مقاومت كرده است .
میرزاده افزود: قانون گذار تا سال 1397 مهلت داده است تا حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بدون كنكور و از طریق سوابق تحصیلی انجام شود.



قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینكه قانون، حذف كنكور را پیش بینی كرده است، گفت: علل خاصی وجود دارد كه تاكنون این موضوع محقق نشده است.
حمید اكبری با بیان اینكه میزان داوطلبان حوزه پزشكی روند افزایشی داشته است، افزود: امسال حدود 70 درصد از دواطلبان یك میلیون نفری كنكور در گروه علوم تجربی رقابت كردند.
وی با اشاره به اینكه این موضوع كار حذف كنكور را سخت كرده است، اضافه كرد: شاید به علت تمایل شدیدی كه برای ورود به سه رشته پزشكی، دندانپزشكی و دارو سازی وجود دارد كار حذف كنكور ، سخت شده است.
اكبری گفت: باید زیرساخت های لازم را فراهم و آموزش و آزمون ها را در كل كشور یكسان و استاندارد كنیم تا بعد بتوانیم كنكور را حذف كنیم .
وی افزود: معدل سال آخر حدود 20 هزار نفر از شركت كنندگان در كنكور گروه علوم تجربی بین 19و 75 صدم تا 20 است در حالی كه از این تعداد در مجموع حدود 10 هزار نفر در سه رشته پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی پذیرش داریم.
قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: كسی كه می خواهد در حرفه پزشكی تحصیل كند نباید فقط محفوظات و دانش تئوری داشته باشد بلكه باید توانمندی های دیگری هم داشته باشد تا بتواند پروسه درمانی را مدیریت كند امّا اكنون فردی كه خوب حفظ كرده و در تست زنی مهارت دارد از طریق كنكور وارد دانشگاه می شود و بسیار خسته است و معمولاً در سه ترم اوّل شدیداً افت تحصیلی دارد.
اكبری افزود: باید علاوه بر دانش تئوری فرد، توانمندی و مهارت دیگر او را هم بتوانیم بسنجیم و در این زمینه می توانیم از تجربیات جهانی استفاده كنیم .

رئیس سازمان سنجش آموزش كشور نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قانون حذف كنكور در سال 1388 تصویب و قرار شد تا سال نخست برنامه پنجم توسعه، كنكور، حذف و سوابق تحصیلی چهار سال آموزش متوسطه جایگزین آن شود .
ابراهیم خدایی ادامه داد: این موضوع تا سال 1391 كه آخرین سال اجرای این قانون بود محقق نشد زیرا سوابق تحصیلی مطابق تعریف قانون در آموزش و پرورش ایجاد نشد.
وی با اشاره به اینكه سوابق تحصیلی آموزش و پرورش نمی تواند معیار كافی برای سنجش و كنكور باشد، گفت: این سوابق در مدارس و نظام های آموزشی متفاوت است برای مثال نمره مدارس نمونه دولتی با نمره مدارس غیر انتفاعی فرق دارد.
رئیس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به اینكه سوابق تحصیلی مد نظر قانون ایجاد نشده است، افزود: بر اساس قانون باید امتحانات 4 سال آخر به صورت نهایی برگزار شود اما انجام نشد.
خدایی با اشاره به اینكه مجلس شورای اسلامی در سال 1392 قانون حذف كنكور را اصلاح و سه روش پذیرش كنكور ایجاد كرد، ادامه داد: این سه روش شامل پذیرش با روش سوابق تحصیلی، پذیرش با روش سوابق تحصیلی با آزمون عمومی و سوابق تحصیلی با آزمون عمومی و اختصاصی براساس میران تقاضاست.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه این موارد اجرایی نشد دیوان عدالت اداری در سال 1394 قانون سنجش و پذیرش را با اینكه كل سوابق تحصیلی ایجاد نشده بود تعلیق كرد.
خدایی گفت: مجلس در سال 1395 این قانون را دوباره اصلاح كرد و سوابق تحصیلی را از تاثیر قطعی به تاثیر مثبت و تعداد كل دروس را به تعدادی از دروس تحصیلی تغییر داد.
وی تاكید كرد: موافق حذف كنكور هستیم اما جایگزین آن باید مشخص شود.
خدایی با اشاره به اینكه رقابت زیادی در رشته های پرمتقاضی وجود دارد، اضافه كرد: 85 درصد ظرفیت آموزش عالی با استفاده از سوابق تحصیلی است برای مثال پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در همه رشته ها به جز رشته های پزشكی و برخی رشته های پرمتقاضی فنی از طریق سوابق تحصیلی است.
وی ادامه داد: در رشته های پزشكی حدود 8 هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم اما حدود 27 هزار نفر از نظر سوابق تحصیلی نمره مساوی دارند.
خدایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه وزارت آموزش پرورش مجوز مؤسسات كنكور را می دهد، افزود: این وزارت خانه شركت تعاونی سازمان سنجش كشور را از انجام كنكور آزمایشی منع كرده است و كل درآمدهای این شركت كه ارتباطی با سازمان سجنش ندارد 7 و نیم میلیارد تومان است بنابراین نباید سازمان سنجش كشور را متهم كرد كه برگزاری كنكور برای او نفع دارد و این در حالی است كه وزارت آموزش و پرورش هزار برابر از موسساتی كه برای برگزاری كنكور آزمایشی مجوز داده است پول می گیرد.
رئیس سازمان سنجش كشور با بیان اینكه 85 درصد كل ظرفیت آموزش عالی با سوابق تحصیلی پذیرش می شود، گفت: سال 97 از رقم 85 درصد عبور می كنیم.
خدایی با بیان اینكه امسال برای نخستین بار 13 درصد كل ظرفیت های روزانه ،بدون كنكور پذیرش شد، افزود: كل بحث ما برای رشته های پرمتقاضی است و كل دانشگاه های پیام نور ، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی با سوابق تحصیلی پذیرش می كنیم و در آن جا كسی لازم نیست كنكور دهد.
وی تاكید كرد: سازمان سنجش آموزش كشور با كنكور مخالف است امّا در پی جایگزین آن است و كل توان كارشناسی این سازمان در خدمت است تا این موضوع محقق شود.


دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : كنكور به شكل كنونی آسیب های روانی، روحی و اقتصادی به خانواده ها وارد می كند و باید تغییر كند.
مهدی نوید ادهم افزود: بر اساس قانون حذف كنكور باید سوابق تحصیلی در آموزش و پرورش تولید می شد و آموزش و پرورش سال هاست كه این كار را انجام می دهد اما اهتمام جدی برای اجرای این قانون نبود و هر دفعه بهانه ای مطرح می شد و به نظر می رسد اراده جدی برای حذف كنكور وجود ندارد و سوابق تحصیلی فقط تاثیر مثبت در كنكور دارد.
وی با اشاره به اینكه كنكور حلقه وصلی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی است، ­گفت : هم باید منافع آموزش عالی را برای انتخاب دانشجویان با صلاحیت در دانشگاه ها و هم اهداف آموزش و پرورش را تأمین كرد.
نوید ادهم ادامه داد: كنكور تأمین كننده اهداف آموزش و پرورش نیست و همه نظام مصر هستند در آموزش و پرورش تحول جدی ایجاد شود و سند آن هم تصویب شده است.
وی افزود: تا زمانی كه این روش پذیرش دانشجو وجود داشته باشد آموزش و پرورش نمی تواند سند تحویل بنیادین را اجرا كند .
نوید ادهم با بیان اینكه كنكور فقط دانش داوطلبان را می سنجد، گفت: اكنون برندگان كنكور كسانی هستند كه مهارت تست زنی دارند و این لزوما نشان دهنده این نیست كه آن ها مفهوم دقیق علمی كتاب های درسی را یاد گرفته اند.
دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: سازمان سنجش كشور هم باید كل نظام های آموزشی را ارزیابی و سنجش كند امّا در عمل به سازمان برگزاری آزمون ها تبدیل شده است.
نوید ادهم گفت: سازمان سنجش آموزش كشور باید تحقیقاتی را انجام می داد و راه حلی را ارائه می كرد تا بتواند جایگزین مناسبی را برای كنكور پیدا كند به صورتی كه هم اهداف آموزش عالی و هم اهداف آموزش و پرورش محقق شود.

دسترسی سریع