مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی گفت: فقط نیمی از 20 میلیون خودروی سواری مشمول دریافت گواهی معاینه فنی به مراكز معاینه مراجعه میكنند.
مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی گفت: از 10 میلیون خودرویی كه به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده اند تقریبا 21 درصد خودروها مردود شده اند.
خودروهایی هم با وجود گواهی معاینه فنی همچنان مشكلات فنی دارند و موجب آلودگی هوا میشوند.
بر اساس شواهد، بیشتر رانندگان به سبب ناتوانی در تامین هزینه زیاد قطعات خودرو تمایلی برای اخذ گواهی معاینه فنی ندارند.
بر اساس سیاهه انتشار آلودگی هوا بیش از 82 درصد از آلاینده های گازی و 60 درصد از ذرات معلقی كه هوای كلانشهری مثل تهران را آلوده میكنند ناشی از وسایل نقلیه موتوری است كه خودروهای دیزلی و سواری سهم قابل توجهی در این خصوص دارند.
طاهری سرپرست مركز ملی هوا و تعییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از 60 درصد ذرات معلق در هوای كلانشهر تهران، ناوگان دیزل بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد و بعد از آن ناوگان سواری حدود 14 درصد بیشترین نقش را در انتشار ذرات معلق دارند.
سردار موسوی پور رئیس پلیس راهور پایتخت با تاكید بر ثبت ترددهای غیرمجاز خودروهای بدون گواهی معاینه فنی از طریق دوربینهای شهری گفت: اگر بر گواهی معاینه فنی بیشتر اعمال قانون تاثیر بسزایی در كاهش آلودگی هوا خواهد داشت، تا كنون 52 درصد اعمال قانون برای گواهی معاینه فنی را با دوربینها داشتیم.
بر اساس قانون هوای پاك خودروهای سواری كه 4 سال از ساخت آنها میگذرد باید به منظور بررسی آلایندگی شان به مراكز معاینه فنی مراجعه كنند.
دوربینهای كنترل شهری برای تردد خودروهای بدون گواهی معاینه فنی در كلانشهرها روزانه 100 هزار تومان جریمه ثبت میكند.